Bersalin? Checklist barang keperluan bayi dan ibu



Assalamualaikum♥♥♥♥

Minggu ni dah 37 weeks. Berdebar-debar plus tak sabar. Allah saja lah yang tahu perasaan ni. Awal-awal kandungan dulu tak sempat nak google atau prepared apa-apa untuk persediaan menyambut bayi. Plus orang tua-tua selalu pesan, jangan beli apa-apa lagi selagi kandungan belum mencapai 6month above. Risau dengan pelbagai kemungkinan yang mungkin terjadi. Tapi, kita doa yang baik-baik ja la kan?

Untuk persediaan menyambut kelahiran bayi, di sini saya senaraikan item-item yang perlu ada.

Checklist barang baby

Feeding
Botol susu - BPA free
Berus pembersih botol
Thermos

Baby care
Baby powder
Lotion
Minyak untuk kembung perut (ex : Yu yee, telon)
Cotton bud
Nappy cream
Set mandian
Bedak herba
Tuala
Bath tub baby
Raga/box letak barang baby
Sabun basuh baju (khas untuk baby)
Napkin (preparation kalau kulit baby tak sesuai lagi nak pakai pampers/sensitif)
Diapers (most recommended by ibu-ibu ; pet pet, drypers, mamy poko, huggies)
Wet tissue
Bekung
Set tilam
Kelambu
Selimut

Clothing
Baju harian
Baju malam
Baju jalan
Topi
Sarung kaki dan tangan

Baby Gears
Carseat
Baby carrier (not necessary for newborn baby)
Stroller (not necessary for newborn baby)

Haaaa inilah senarai-senarai item yang perlu ada. Macam saya, saya beli barang baby memang ikut list ni. List ni based on pengalaman kawan-kawan saya yang dah bersalin. Macam stroller tu, boleh hold dulu maybe after pantang atau baby dah besar sikit. Sekarang tengah on the way nak beli carseat . Carseat ni menurut ibu-ibu yang dah berpengalaman, memang penting tambah-tambah bila si ibu nak bergerak sorang-sorang. Tak kisah la pegi klinik, market dan sebagainya. 

Antara koleksi roampers yang dibeli


Barang-barang ni semua simpan siap-siap dalam box.  
Guna box senang nak usung plus tak kena habuk. Raga pun kena prepared jugak.

Checklist utk mommy pula seperti berikut:

Feeding
Nursing pad disposal/washable
Breast pump
Cooler bag ( include ice brick untuk ibu-ibu yang bekerja) 

Mommy care
Maternity pad
Toiletries
Nipple cream

Confinement
Set berpantang (Jamu & herba)
Benkung
Tungku
Kurma
Air zam-zam

Clothing
Kain batik
Baju yang mudah untuk menyusu
Stokin tebal
Maternity bra & panties

Untuk breast pump, saya beli Double Electric Breast pump Autumz Serene. Harga asal RM 539. Tapi dekat Pump On The Go Sg. Petani boleh dapat dengan harga RM450. Boleh tengok dekat sini https://www.instagram.com/pumponthego/

Kenapa saya pilih yang ni? Sebab kalau pergi butik Pump On The Go, dorang akan pamerkan beberapa jenis breast pump samada manual or electric, single or double. So, ibu-ibu boleh try mana-mana breast pump and boleh rasa sendiri suction pressure. Ada yang kuat dan ada yang slow. Of course la kita lebih prefer yang slow sebab tak sakit. Reason utama breast pump ni menjadi pilihan saya adalah sebab breast pump ni double electric, so mudah untuk saya yang bekerja. Nak pump pun kena cepat-cepat tak boleh nak curi masa lama-lama. Paling penting, breast pump autumz serene ni tak perlu ada direct power supply or power bank setiap kali nk guna. Sebab dy pakai bateri. Rechargable. Senang! Di mana-mana pun boleh pump tanpa perlu risau ada direct power supply ke tak. And kalau beli dekat Pump On The Go ni, dapat free gift lagi which is cooler bag, botol refill susu and ice brick. Cooler bag kalau beli asing pun dah RM60. Tapi yang ni dapat sekali breast pump.

Updated: After dah guna seriously memang best. tak sakit lansung. sampai sekarang 2021 masih function walaupun dah lama tak guna.



Beli pump dapat botol refill susu, cooler bag autumz and ice brick.  


Beg ni ada 2 layer. Layer atas untuk letak set pump, layer bawah untuk simpan stok susu. Ice brick ni boleh tahan selama 12 jam.So, kalau pergi kerja tak payah risau nanti susu basi. 

Untuk set berpantang pula, ada banyak jenis antaranya Nona Roguy, Afiat, Spa&Ma, Dherbs and banyak lagi. Saya  beli set Nona Roguy. 


Dalam bag ni ada beberapa baju and barang-barang baby yang penting untuk dibawa ke hospital bila berlaku kecemasan. Barang mommy untuk preparation bersalin pun ada dalam ni. Beg ni pula letak siap-siap dalam kereta siap-siap. Make sure dalam beg kecemasan ni ada 3,4 helai baju baby, baju mommy, kain batik, wet tissue, napkin, diapers, buku merah, tudung, stokin, towel, maternity bra, panties and maternity pad. Nak tambah lagi pun boleh tapi saya prepare yang ni je.

So, ibu-ibu yang bakal melahirkan baby, boleh la refer list-list di atas. Dah beli tick. Lagi senang kalau buat list siap-siap. Supaya nanti takda barang yang tertinggal. Hopefully dipermudahkan urusan buat ibu-ibu yang bakal bersalin. Amin😊😊😊



Thank you for reading ♥♥♥♥






0 comments